The purpose of this work is to design a process where users receive music recommendations that incorporate the serendipitous attribute of providing “New enjoyment”. To achieve this, an examination of the academic concept of serendipity and a review of prior research on the subject were conducted. Subsequently, the necessity of serendipitous attributes in music recommendation content was explored. Using insights gained from these examinations, a service design was created that relates the attributes of serendipity to music recommendation content, presenting them to users in a meaningful way. To effectively illustrate this, four design concepts were developed, each constructed by incorporating unique data extracted from users to configure the main interface. The data utilized for each concept is contextually based on user preferences.
본 작품은 사용자들이 음악 콘텐츠를 추천 받는 과정에서 세렌디피티가 갖고 있는 속성이 “새로운 즐거움”을 줄 수 있다는 것을 디자인적으로 제시하는 데 목적이 있다. 그래서 세렌디피티에 대한 학술적 개념 및 선행연구를 통한 고찰을 통해 그 개념을 알아본 다음, 이를 통해 음악 추천 콘텐츠에서 세렌디피티 속성의 필요성을 고찰하였다. 그리고 세렌디피티가 갖고 있는 속성들을 음악 추천 콘텐츠와 연관 지어 사용자에게 제공하는 방식의 서비스 디자인을 제작하였다. 이를 보다 효과적으로 표현하기 위해 4가지 콘셉트의 디자인을 제작하였으며, 각 콘셉트는 사용자에게서 추출되는 고유한 데이터를 불러들여 메인 화면을 구성하는 방식으로 설계되었다. 각 데이터들은 사용자 맥락을 기반으로 한 것들이다.
Currently, most people consume music through streaming services on the internet network. As a result, many music recommendation contents utilizing various personalized information are provided, and the trend of people enjoying music anytime and anywhere without being restricted by location or time is increasing. In this environment, we utilized the concept of “Serendipity”, which means “Unexpected joy”, as a method of recommending music contents. My goal is to research service designs that can provide users with unexpected joy and interest, and through this, I can reflect on the utility value of the concept of serendipity, which means unexpected joy, in recommending music contents.
현재 대부분의 사람들은 인터넷 네트워크를 이용한 스트리밍 서비스를 통해 음악을 소비하고 있다. 이로 인해 다양한 개인화 정보를 이용한 많은 음악 추천 컨텐츠가 제공되고 있으며, 장소 및 시간에 영향 받지 않고 음악을 감상하는 사람들이 늘어나고 있는 실정이다. 이런 환경에서 음악 컨텐츠를 추천 받는 방법으로 "뜻밖의 즐거움"을 뜻하는 세렌디피티 개념을 활용하였다. 그리고 사용자에게 생각하지 못한 즐거움과 흥미를 선사할 수 있는 서비스 디자인에 대해 연구하는 것을 목적으로 하였으며, 이를 통해 뜻밖의 우연적인 즐거움을 뜻하는 세렌디피티 개념이 음악 컨텐츠를 추천하는 방법에 효용적인 가치를 지니고 있다는 것을 고찰해 볼 수 있었다.