Work

Study of Communication Design on the Topic of Gender Equality

Study of Communication Design on the Topic of Gender Equality

문다영

Da Young Moon(2019, Digital Media Design)

Overview

How do you convince yourself of what you believe is right? Through this communication design study, we approached the theme of ‘gender equality’ by utilizing light colors and an overall attractive and soft visual design. I wanted to convey the message of respect, not hate. We delivered the message by producing 3 interview ‘Jin’ books with light paper and a humane feel, various goods such as keyrings, postcards, and stickers.

자신이 옳다고 믿는 것을 어떻게 설득하시나요? 이번 커뮤니케이션 디자인 연구를 통해서 가벼운 색감과 전체적으로 매력적이고 부드러운 시각 디자인을 활용하여 ‘성평등’이라는 주제를 접근했습니다. 혐오가 아닌 존중을 하자는 메시지를 담아내고 싶었습니다. 가벼운 종이와 인간미가 느껴지는 형태의 인터뷰 ‘진’ 3권과 키링과 같은 다양한 굿즈, 엽서, 스티커등을 제작하여 메시지를 전달했습니다.

Background

In recent years, series of feminism issues became the media hot potato. Such as 2016 Gangnam Station Murder 2017 #MeToo movement, 2018 sexist police investigation against hidden cameras. About 000 women gathered in Haehwa station and protested against gender inequality. On the online side, radical communities such as WOMAD and MEGALIA fought against misogyny through mirroring and projecting anger and confusion towards Korean males. Eventually, by the online radical feminism community WOMAD incidents that verge on actions of blasphemy erupted and culture of abhorrence against the other gender has been building up. According to the survey, however, the radical approaches from radical style feminism groups has been less helping with gender equality and promotion of women’s rights.

최근에는 일련의 페미니즘 이슈가 언론의 뜨거운 감자가 됐다. 2016년 강남역 살인사건, 2017년 미투 운동, 2018년 성차별 경찰의 몰래카메라 수사 등. 해화역에는 000여명의 여성들이 모여 성차별에 반대하는 시위를 벌였다. 온라인에서는 워매드(WOMAD), 메갈리아(MEGALIA) 등 급진적 커뮤니티가 한국 남성에 대한 분노와 혼란을 반영하고 투사하는 방식으로 여성혐오에 맞서 싸웠다. 결국, 온라인 급진 페미니즘 커뮤니티 워마드(WOMAD)를 통해 신성모독 행위에 가까운 사건들이 터지고, 이성애에 대한 혐오 문화가 형성되고 있다. 그러나 조사에 따르면 급진주의 페미니즘 단체의 급진적 접근 방식은 성평등과 여성인권 신장에 덜 도움이 되는 것으로 나타났다.

Design